woensdag 16 mei 2012

De meerwaarde van een ELO

Ik denk dat Moodle nog steeds voldoende meerwaarde heeft en wel om de volgende redenen.
  1. Ik zie Moodle als een veilige, besloten en overzichtelijke ontmoetingsplek voor leerlingen, leerkrachten, secties, mentoren, schoolleiders. Ondanks goede alternatieven valt er met goede vulling voldoende te beleven.
  2. Moodle is wat mij betreft vooral een knooppunt op het WWW. Op internet zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Enige structuur in lesmateriaal, planningen, technische mogelijkheden etcetera is toch wel fijn. 
  3. Moodle biedt mogelijkheden tot samenwerken. Met de sectie kan je de methode (het boek) loslaten en toch allemaal zo'n beetje hetzelfde doen. Je kan materiaal en planningen klaar zetten. Iedere docent kan het op maat aanpassen.
  4. In Moodle kun je content makkelijk meenemen naar volgende leerjaren, aanpassen, verbeteren. Maar content blijft ook behouden en aanpasbaar als collega's wegvallen.
  5. Voor zwakke punten van Moodle bestaan vaak goede alternatieven. De HTML editor bijvoorbeeld, gebruik liever een programma als Dreamweaver. Samen toch krachtig.
  6. Bestandsbeheer kan wellicht beter met een eigen website, met gedeelde mappen, dropbox, Googledocs.... Maar gaat het om een inleveropdracht, dan vind ik de ELO wel lekker overzichtelijk. Je ziet in je klassenlijst precies wie wat hoe laat heeft ingeleverd, of nog niet. Feedback, een score, een cijfer toekennen gaat ook heel makkelijk.
  7. Voor SCORM belabberd versiebeheer. Als je SCORM wilt aanpassen, moet je eerst het oude pakketje weggooien en een nieuw pakketje (met een andere naam) terugzetten, met verlies van alle gebruikersgegevens. Directe toegang (tot bijvoorbeeld de DWO) wellicht handiger. Maar dan mis je wel de mogelijkheden van hergebruik (oefenen, toets), tijdelijk onzichtbaar maken, registratie aantal pogingen. Activiteit gadeslaan een belangrijke meerwaarde in Moodle
  8. Leerlingen/lklassen/groepen makkelijk in te voeren. Quickmail, resultaten per groep verdraaid handig. De infrastructuur ligt er, waarom iets anders daarvoor gebruiken?
  9. Moodle weerhoudt niemand om (ook) gebruik te maken van flipdeklas, prezi, wisfaq, youtube, Khanacademy etcetera. Sterker nog, met Moodle kun je een beetje orde in de chaos scheppen. Een ELO biedt daarom denk ik vooral structuur, zowel voor leerling als leerkracht!
  10. Moodle als verlenging van je les, ook thuis na schooltijd bruikbaar.

Mogelijke redenen waarom Moodle niet bij iedereen in de smaak valt. 
  1. Methode of eigen weg volgen kan prima zonder Moodle
  2. Moodle niet plug en play, je moet er wel even in duiken.
  3. Moodle vreet tijd, al dat geklik ...
  4. Moodle beperkt, niet alles kan wat elders wel kan
  5. Moodle door de strot duwen werkt averechts
  6. Good practice ontbreekt
  7. Geen trekker/aanspreekpunt per sectie ...
  8. Gebrekkige ondersteuning
  9. Inrichting Moodle zelf soms rommelig, niet eenduidig.
  10. Afspraken onduidelijk/ niet nakomen
Ondanks dat SCORM in de toekomst waarschijnlijk alleen afgespeeld kan worden (zonder registratie leerlingenwerk) denk ik dat vooral vanwege het aspect samenwerken Moodle bij ons stand zal houden. Neemt niet weg dat openstaan voor nieuwe ontwikkelingen zeer belangrijk blijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten